piątek, 18 sierpnia 2017

/MIŁOŚĆ TO PIEKIELNY PIES - CHARLES BUKOWSKI/

Czasami, żeby zmienić swoje podejście do życia nie trzeba robić w nim radykalnych zmian. Może wystarczy tylko spojrzeć na nie z trochę innej perspektywy, niekoniecznie przez pryzmat własnych doświadczeń, ale właśnie patrząc na nie oczami innych ludzi. A możemy zrobić to w jeden, łatwy sposób- sięgnąć po poezję. Brzmi banalnie. Bo przecież każdy może nabazgrać parę słów na kartce. Rzeczywiście, są wiersze i poeci, których ciężko zrozumieć, których sztuka wydaje się, na pierwszy rzut oka, bez ładu i składu. Są też tacy, którzy piszą banalne, nie niosące żadnego przekazu wiersze. Oczywiście, to prawda. Jeśli na początku naszej, nazwijmy to, przygody z poezją trafimy na nieodpowiednie dla nas zbiory, które uznamy za nic nie wnoszące do naszego życia, na pewno nie będziemy przyjaźnie do niej nastawieni. Dlatego zanim sięgniemy po tego typu książkę, najpierw zapoznajmy się z grubsza co się w niej znajduje.


Charles Bukowski. Nie tylko twórca wielu świetnych książek i wierszy, ale też zwykły człowiek ze zwykłymi, ludzkimi problemami. Jego poezja pomimo swojej bezpośredniości, która niektórych może odrzucać, ma głęboki sens i wiele przekazów. Uwierzcie mi, że nigdy nie zaznaczyłam w żadnej książce aż tyle fragmentów. Nie wiem jak będzie z wami, o ile zdecydujecie się zakupić tą pozycje, ale ja odnalazłam w niej części siebie. Tak jakby autor wiedział, co momentami czułam i ukrył to między wierszami.


Komu na pewno nie polecam tej książki? Osobą, które z odrażeniem patrzą na słowa chuj, cipa, pieprzenie... taka osoba uzna tą książkę za nieprzyzwoitą, a może nawet niepoprawną. Albo po prostu się speszy, a nie to na celu ma ta książka. Trzeba mieć dużo dystansu do życia i siebie, żeby dobrze ją odebrać, a co najważniejsze, żeby poprawnie odczytać jej przekaz.

A jeśli mamy dystans do takich rzeczy, nie widzę żadnych przeciwwskazań. Książka jest gruba, wierszy jest dużo, każdy znajdzie coś dla siebie. Szczerze mówiąc mi też niektóre z tych wierszy nie przypadły do gustu, pomimo, że całą twórczość zawartą w tym tomie oceniam bardzo wysoko. Ale chyba o to właśnie chodzi, bo przecież nic nigdy nie jest idealne. Każdy z nas jest inny i lubi inne rzeczy, prawda?


Może łatwiej będzie wam przekonać się do kupna tej książki, gdy poznacie jeden z wierszy i kilka cytatów z tej książki.

Chopin Bukowski 
To jest mój fortepian.
Telefon dzwoni i ludzie pytają: 
Co tam robisz? Może uchlalibyśmy się razem? 
A ja mówię: 
Siedzę przy fortepianie.
Co? 
Siedzę przy fortepianie.
Odkładam słuchawkę.
Ludzie mnie potrzebują. Czymś ich wypełniam. 
Jak mnie nie widzą jakiś czas wpadają w rozpacz, chce im się rzygać. 
Ale jak widuję ich za często chce się rzygać mnie. Trudno żywić innych cierpiąc samemu głód. 

"Prędzej umrę niż się rozpłaczę. Nie mogę
znieść łajdaków i nie mogę bez nich żyć.
opieram głowę o białą
lodówkę i mam ochotę wydać z siebie 
ostatni skowyt życia, ale 
jestem większy niż góry. "

"nigdy nie uważajcie się za lepszych i/lub 
szlachetnych 
ani nigdy nie próbujcie takimi być."

"Związki pomiędzy ludźmi po prostu nie są trwałe (...)
Jak gdyby nie istniały"



Tytuł oryginalny: 'Love Is a Dog From Hell' 
Autor: Charles Bukowski
Moja ocena:★★★★★ (dokładniej 4.5)









2 komentarze:

  1. Mam ją od jakiegoś czasu na półce i wciąż nie mogę się zabrać. Głównie z obawy, że pochłonę ją zbyt szybko i nie będę mogła delektować się twórczością Bukowskiego. Mimo wszystko chciałabym w końcu przeczytać chodź kilka wierszy.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja pochłonęłam całość w dwa dni. Ciężko było się oderwać i pójść spać. Poezja ma to do siebie, że można do niej wracać wciąż na nowo, a nawet inaczej ją przeżywać za każdym razem, więc nie martw się, jak za szybko skończą się strony. Nie czekaj tylko przeczytaj chociaż kilka z wierszy! Całuski<3

      Usuń